KC the Funkaholic

“Ik mis seks op de dansvloer”

Hij stond o.a. aan de wieg van succesavonden als Bassline, Boss en Oi en het Rush Hour label Kindred Spirits. Tegenwoordig is ‘ie voornamelijk bezig met de programmering van Paradiso/Paradiso Noord, het dancefestival Super-Sonic Jazz en zijn eigen wereldmuziek-avond Ticket to the Tropics. Hij draagt vaandels over aan jonge organisatoren, houdt de ontwikkelingen in de nacht scherp in de gaten en geeft waar nodig een zetje. Kees Heus alias KC the Funkaholic: de nachtcultuur trendspotter van Amsterdam. “Ik ben altijd actief om te zoeken wat voor interessante trends er in de stad zijn en hoe ik ze kan helpen.”

Welke interessante ontwikkelingen zie je op dit moment?
“Ik vind het heel tof dat de wereldmuziek waaruit ook Ticket of the Tropics is uit voortgevloeid nu zo gewaardeerd wordt. Kijk, dat een kind van zestien geïnteresseerd is in drum & bass, hiphop, R&B of house snap ik wel. Maar wat Amsterdam heel erg uniek maakt en waarin het verschilt van Parijs of Londen of eigenlijk elke grote metropool, is dat we hier een bloeiende wereldmuziek scene hebben. Dat is een dope trend. Kijk, dat een kid van zestien bij De Wereld Draait Door vertelt dat ‘ie naar Fela Kuti luistert — dat is de beste promotie die je voor wereldmuziek kan hebben.

Ook heb ik het gevoel dat genres steeds meer naar elkaar groeien. Kijk maar naar dj’s als FS Green en Vic Crezée, die zijn gewoon als hiphop dj begonnen. Dat vind ik wel bijzonder aan Amsterdam het wordt hier weer wat spannender.”

Probeer je met Felabration en Ticket to the Tropics de trend van wereldmuziek te pushen?
“Ja, maar je moet die scene niks opdragen, het moet zichzelf gaan ontwikkelen, Ik probeer te steunen waar het kan. Ik ben vanuit Ticket to the Tropics over gegaan naar Felabration, een avond waar kids van onder de twintig op Fela Kuti tracks aan het moshpitten zijn, dat is echt uniek voor de wereld.”

Je ziet vaak dat als er een feest populair is, soortgelijke feesten overal opduiken.
“Dat zie je wel in Amsterdam. Er wordt ontzettend veel gekopieerd. Dat heeft in m’n leven ook af en toe wel moeite gekost om daar mee om te gaan, maar inmiddels zie ik het als een inspiratie voor mensen die er hun eigen draai aan geven. Ik vind het heel leuk dat fakkels worden overgedragen en dat ik dan weer met iets anders aan de slag kan gaan. Zo ben ik ook met SummerDanceForever en Super Sonic-Jazz begonnen, een avond met progressieve jazz. Je zag dat urban dance in Nederland begon te pruttelen. Kijk naar programma’s als So You Think You Can Dance. Je ziet dat alleen niet terug in clubs: er wordt bijna niet meer gedanst. Hoe komt dat dan, vraag ik me af. Dat soort vragen vind ik interessant, dus ga ik dat onderzoeken en ermee aan de slag.”

“Als je niet kon dansen was je vroeger kansloos. Dat mis ik wel echt op dit moment in de nachtcultuur”

Hoe doe je dat?
“Ik probeer die kids uit de dansscholen te trekken en ze naar de club te halen. Zij brengen vaak een toffe atmosfeer op de dansvloer. Voor mij moet je uit de heupen dansen en verleiden. Dat moet terug.”

Want er wordt volgens jou niet genoeg gedanst?
“Vroeger versierde je een meisje dansend, het was een vorm van verleiden. Op die manier wordt er niet meer versierd. Als je niet kon dansen was je vroeger kansloos. Dat mis ik wel echt op dit moment in de nachtcultuur. Ik mis seks op de dansvloer. Inmiddels gaat het alleen nog maar om de dj. Iedereen staat aan die booth gekleefd en te wijzen en te zwaaien. Soms heb ik de neiging om de muziek uit te zetten en te zeggen: ‘yo, draai je om en kijk om je heen, zijn er nog leuke meiden in je buurt?’”

Hoe zie jij de stad over tien jaar?
“Heel positief! Ik vind dat Amsterdam echt wel gezegend is met deze generatie jongeren die openstaan voor alles. Zij zijn echt meer bezig met de inhoud. Amsterdam kent heel veel platenzaken, blijkbaar verkopen zij dus goed. Dat komt omdat de kids in die muziek aan het duiken zijn. Uit die inhoud creëren zij weer feestjes.”

Noem eens wat voorbeelden van die kids.
“Tienson van Jungle by Night bijvoorbeeld. Hij is eigenlijk helemaal geen dj, maar door z’n smaak valt hij op en inmiddels door zijn ervaring gaat hij steeds beter draaien. En Jamairo Nawaz! De nieuwste aanwinst van Bassline. Als ik hem hoor draaien of praten heb ik er vertrouwen in dat de fakkel weer overgedragen wordt. Ik ben benieuwd wat voor feesten zij over tien jaar gaan geven, maar ik weet zeker dat die inhoudelijk heel vet gaan worden. Of die gasten van Dansé Dansé. Dat is gewoon leuk.”

Wat kan ik verwachten van Ticket to the Tropics tijdens Nacht voor de Nacht?
“Die avond wordt bijzonder, Osunlade treed op. Hij is best bekend en heeft weleens opgetreden in Trouw en Paradiso. Maar hij heeft ook een band waarmee hij niet veel optreed, sowieso nog nooit in Nederland. Zij staan in Paradiso Noord tijdens Nacht voor de Nacht. We organiseren het samen met Brighter Days, ook zo’n nieuwe club enthousiastelingen.”

Nacht voor de Nacht 25 februari 2017 ParadisoLees hier het artikel over Paradiso en Paradiso Noord.

foto door Texas Schiffmacher