Hans Bijloo

verzorgt een audiovisuele trip

Sinds 2008 tilt digitaal-visueel kunstenaar Hans Bijloo clubervaringen naar een hoger niveau. Zijn kunstwerken ogen psychedelisch en spelen met realiteiten. Tijdens Nacht voor de Nacht zorgt hij in JACK voor de visuals. Het beroep videojockey was in het verleden net zo belangrijk als de dj, maar speelt in het nachtleven nog steeds een grote rol. Toch vindt Hans dat de vj meer aandacht verdient

Samen met dj Clay van Dijk organiseert Hans clubavond Connecting Souls waar een complete audiovisuele ervaring centraal staat. “Met de livemuziek van Clay en de projecties die ik daarop afstem creëren wij samen een nieuwe vorm van kunst.” Zo ontstaat er een totaalervaring die je in trance kan brengen: audiovisuele drugs, zoals Hans dat noemt.

Voor een audiovisuele drugservaring is communicatie tussen de vj en dj essentieel, benadrukt Hans. “Ik probeer altijd vooraf te spreken met de dj zodat we inzicht in elkaars werk hebben. Dat zorgt voor een synergie waarbij beeld en geluid goed op elkaar is afgestemd.”

Tijdens de clubnacht is het net zo belangrijk om te blijven communiceren. Paar maanden terug deed hij de visuals voor een zeven-uur durende set van Dimitri. Zijn pc en videomixers stonden naast de booth. “Door de lange set kregen we beiden genoeg ruimte om een verhaal te vertellen. Doordat we vooraan stonden, zie je allebei hoe het publiek reageert en konden we gemakkelijk schakelen of op elkaar inspelen.”

Niet elke club houdt rekening met die synergie. “Soms staat de vj ruimte achterin de zaal, ver verwijderd van de dj. Die afstand maakt het communiceren en daarmee het overbrengen van de ervaring lastiger. Dat is zonde en het benadrukt de ondergewaardeerde rol van een vj.” Hans vindt dat het beroep meer aandacht verdient. “Het is altijd een hoop gedoe om een beamer of scherm in een club op te hangen. Op een heleboel plekken is er weinig mogelijk. Maar als clubeigenaren de totaalervaring aan hun bezoekers meegeven, dan mag er wel meer worden geïnvesteerd.”

Toch blijft muziek leidend, erkent ook Hans. “Mensen hebben het vaak niet eens door wanneer het beeld stilvalt. Maar het haalt mensen echt uit het moment wanneer de muziek ineens stilvalt.” Hierdoor ziet Hans het werk van de vj als iets aanvullends, maar wel als een factor die een extra dimensie toevoegt aan een avond uit.

Beroepsdeformatie
Hans raakt geïnspireerd van de huidige vj-scene in Amsterdam. Toch zijn er wat kritische noten om te kraken. “Heleboel vj’s laten knippen en plakken beelden achter elkaar en laten dit herhalend zien. Dan ontbreekt de fluïditeit en kun je niet inspelen op de muziek.”

Ook mist Hans soms de timing bij dj’s. “Vj’s horen de maten van de muziek te tellen om de visuals goed te kunnen timen. Tegenwoordig is iedereen dj en ik merk dat sommige van hen niet zo nauw tellen. Er wordt soms flink de plank misgeslagen en het is naar mijn idee een voorbeeld van beroepsdeformatie. Dit maakt het voor ons lastiger.”

Tijdens Nacht voor de Nacht
Hans is door Technostage gevraagd om tijdens Nacht voor de Nacht de visuals te verzorgen. De nadruk die avond ligt op melodieuze techno. Hij ziet dit als een perfecte middenweg tussen de dromerige melodieën van progressive house – waar hij grote fan van is – en het rechttoe rechtaan van techno. “Ik zal het artwork van het evenement projecteren achter de dj’s en het langzaam vervormen. Het is een vrouw met een zonnebril, dus ik ga zeker wat creatieve experimenten daarmee doen.”

JACK doet mee aan Nacht voor de Nacht.
Bekijk hier het programma.

Hans Bijloo. Foto Raymond van Mil