Jeroen van Schie

De nacht is zijn jeugdelixer

Een clubavond heeft normaal gesproken een voorspelbaar verloop: een dj draait een set, er wordt op gedanst, na afloop dient de volgende dj zich aan en vervolgens herhaalt het hele ritueel zich opnieuw. De Melkweg gaat het tijdens Nacht voor de Nacht iets anders aanpakken en roept daarvoor de hulp in van ‘conceptenmakelaar’ Jeroen van Schie. Stichting N8BM A’DAM spreekt met de Delftenaar over zijn plannen.

De Conceptenmakelaar is de officieuze functie van Jeroen van Schie (43) en tevens de naam van zijn productiebedrijf waarmee hij platenlabels, clubs, poppodia en organisaties ondersteunt in de programmering, (pre-)productie en promotie van evenementen. Al meer dan vijftien jaar is Van Schie actief in de evenementenindustrie en voorlopig is hij nog niet van plan om uit ’t wereldje te stappen. De nacht is een onuitputtelijke bron van energie, vertelt hij. “Ik ben zelf niet meer de jongste, maar op een of andere manier houdt de nacht mij jong. Ik ben verknocht geraakt aan de elektronische muziek en met evenementen mensen samenbrengen, zodat ze even uit de dagelijkse sleur kunnen stappen. Voor mij is dat ook ontspanning en mijn drive voor de dingen die ik doe.”

Van Schie mag het gerenommeerde Melkweg tot een van zijn opdrachtgevers rekenen. Samen werkten ze ondermeer aan labelavonden van Global Underground (Olivier Schories) en Bedrock (John Digweed). “Met Melkweg samenwerken is altijd supertof. Het is een leuk team en er heerst een goede energie. En het is natuurlijk een mooi podium om mee samen te mogen werken.”

Tijdens Nacht voor de Nacht presenteert de Melkweg de eerste editie van Layers: een nieuw elektronisch concept uit de koker van Van Schie, waarbij een artiest wordt uitgenodigd die volgens eigen inspiratie de avond mag vormgeven. De artiest krijgt niet alleen meer tijd voor zijn set (vier uur), maar mag ook zijn eigen supportact kiezen. Daarnaast zal elke hoofdact worden geportretteerd zodat de bezoeker de achtergrond, drijfveren en persoonlijkheid achter de artiest beter leert kennen kennen. Van Schie: “We hopen dat de afstand tussen de artiest en het publiek kleiner wordt.”

Het plan is om elk kwartaal een nieuwe editie te organiseren. De serie wordt afgetrapt door het Duitse technoduo Monkey Safari. Zij nemen voor deze gelegenheid dj’s Karl Friedrich en Avidus mee, die beiden getekend zijn bij Money Safari’s label Hommage.

Tien minuten durend experiment
Journalist en zelfbenoemd ‘night life reporter’ Mick Boskamp wordt ingeschakeld om zich te verdiepen in Monkey Safari. Boskamp zal tussen de openings-dj’s en hoofdact een column voordragen waarin hij de avond en Monkey Safari introduceert. Van Schie: “Het is anders dan bij een MC; het wordt echt een mooi voorbereid stuk. We willen het publiek iets meer meegeven dan dat zij normaal gesproken tijdens een clubavond krijgen.”

De avond onderbreken voor een tien minuten durende introductie is een gedurfd experiment, maar Van Schie heeft er vertrouwen in. “Ik vind het wel interessant: hoe reageert het publiek op Mick Boskamp die opkomt en hun aandacht vraagt voor een inhoudelijk en mooi verhaal over Monkey Safari? Ik denk dat het een toegevoegde waarde kan zijn.”

Wanneer het concept aanslaat en er meer budget vrijkomt, wil Van Schie ook korte documentaires opnemen, waarin de artiest een dag lang wordt gevolgd. Deze zal tijdens de avond en in aanloop naar het evenement worden vertoond. “Dat doet de naam Layers ook eer aan: je bent veel meer gelaagd met de dj bezig. Je laat wat zien van zijn omgeving, hij komt aan het woord en kan meer kwijt.”

Nacht voor de Nacht 25 februari 2017 Melkweg

 

Melkweg doet mee aan Nacht voor de Nacht.
Bekijk hier het programma.

Jeroen van Schie. Foto Raymond van Mil