Joeri Woudstra

toont de schoonheid in het banale

Wie het werk Joeri Woudstra (24) ziet kan een gevoel van nostalgie niet onderdrukken. En laat dat nou net de bedoeling zijn. Door subculturen uit hun context te trekken en deze een nieuw perspectief te geven, wil Woudstra een gevoel van heimwee naar het verleden oproepen, zonder voor de hand liggende elementen van vroeger te gebruiken. We spreken met de Haagse grafisch kunstenaar over zijn werk, de elitaire kunstwereld en zijn muzikale alter ego Torus.

In 2016 maakte Woudstra een drietal audio-visuele shows op Red Light Radio: Green Laser Radio. Vanuit een verduisterde radiostudio met daarin een zelfgemaakte laser-installatie, speelde hij een uur lang trance; een genre dat eind jaren negentig, begin 2000 haar hoogtijdagen beleefde. Het hele spektakel was te volgen via een livestream, met een hoop enthousiaste reacties van luisteraars tot gevolg. Het leidde zelfs tot een tranceavond in De School dat Woudstra heeft helpen opzetten. Er ontstond die nacht een interessant contrast: in een puristische club klonk opeens de muziek die door veel mensen als niet-cool wordt bestempeld.

In de kunstwereld wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen hoogcultuur en laagcultuur. In zijn werk speelt hij graag met het contrast tussen beiden. Hij hoopt dat mensen daardoor op zoek gaan naar de schoonheid binnen alles, ook als het als lage cultuur wordt gezien. Want met de pretentieuze benadering van kunst heeft Woudstra niks. “Wat maakt iets goed of slecht? Dat is iets heel persoonlijks. Toch zijn er in de samenlevingen opvattingen die deze verdeling in lage cultuur en hoge cultuur standhoud. Zo’n manier van denken vind ik snobistisch en dat staat mij niet aan.”

Glijbanen
Tijdens Nacht voor de Nacht presenteert Woudstra in De School de videoinstallatie Cilinders of Puberty. “Ik spendeer veel tijd met het afspeuren van YouTube, op zoek naar eigenaardige video’s. Zo vond ik een kanaal van iemand die in point of view filmt hoe hij van glijbanen glijdt. In eerste instantie sprak het me visueel heel erg aan, maar het pakte me vooral omdat het zo’n visueel abstracte verwijzing werd naar mijn jeugd. Die beelden heb ik opgeknipt en gemonteerd alsof je oneindig n lang door een glijbaan aan het glijden bent. In De School kun je deze video voor het eerst op groot scherm ervaren.”

“Ik wil proberen shows te doen in een club die geen clubshow zijn, met onderdelen uit een club die niet voelen als clubonderdelen”

De videoinstallatie maakt deel uit van de expositie Dansen op de Vulkaan waarvoor De School samen met Unfair het werk van vijf jonge makers heeft gecureerd. Woudstra gebruikt graag het nachtleven graag als podium voor zijn werk. “Kunst wordt vaak ik een heel formele wijze getoond in witte expositieruimtes. Ik vind het veel interessanter als mijn werk in een club wordt getoond. Daarmee verandert ook de hele context. Je ondervraag de functie van de club, maar ook van kunst en waarbinnen het gepresenteerd wordt.”

Onlangs gaf hij onder de noemer The Deejay is Present in Sociëteit Sexyland een performance die teruggrijpt naar deze gedachte. “Het was een silent disco met heel veel rook en lasers. Vanwege de rook kon je niemand om je heen zien en vanwege de koptelefoon kon je niemand horen. Het werd een persoonlijk dialoog tussen mij en alle mensen los in de ruimte. Een silent disco, een rookmachine en een laser zijn los hele normale clubobjecten, maar gecombineerd in deze context zorgt het voor een desoriënterende belevenis.”

Om het medium clubs en dj’s te ondervragen wil hij als Torus vaker dit soort performances geven. “Ik wil proberen shows te doen in een club die geen clubshow zijn, met onderdelen uit een club die niet voelen als clubonderdelen. Dat is mijn uitdaging dit jaar.”

Op het gebied van muziek zit Woudstra ook niet stil. Als Torus heeft hij in 2017 EP Descend in Chains uitgebracht. De volgende is in de maak, maar hij wil de release niet overhaasten. “Ik wil maximaal de tijd te nemen om echt een goede plaat te maken. Het is wel de bedoeling dat het dit jaar nog uitkomt. Daarnaast ben ik bezig met wat losse videoprojecten en komt er ook nog een remix of twee, waaronder een hele grote, maar daar kan ik nog niks over zeggen.”

Nacht voor de Nacht 25 februari 2017 De School
De School doet mee aan Nacht voor de Nacht.
Bekijk hier het programma.

Joeri Woudstra. Foto Raymond van Mil