OT301

De mensen maken de OT

Van obscure punkacts tot vooruitstrevende houseconcepten; geen avond in de OT301 klinkt hetzelfde. De eigenwijze club aan de Overtoom geldt al jaren als de plek waar jij je voor een habbekrats kunt laten verrassen.

OT301 is een vereniging en een subcultureel pand met een club, expositieruimte, cinema en een keuken waar veganistisch wordt gekookt. Ook wordt er in het voormalig kraakpand gewerkt en gewoond. Huurders van het pand zijn automatisch lid van de vereniging. Ze hebben invloed op de gang van zaken en moeten ook actief bijdragen aan de ontwikkeling van OT301. “Er is geen hiërarchisch systeem”, vertelt programmeur Ivo Schmetz, die al sinds het begin bij OT301 betrokken is. “In principe wordt niemand betaald voor werken in de vereniging. Je gaat uit van de vrijwillige energie en motivatie van de mensen. Als collectief zorgen we ervoor dat de boel op de rails blijft.”

Mede hierdoor kan ‘de OT’ haar laagdrempelige imago behouden; entree is vaak minder dan een tientje en aan de bar worden schappelijke prijzen gehanteerd. Schmetz: “Je bent altijd afhankelijk van de mensen; het is een spannend organisch geheel, dat de hele tijd alle kanten op beweegt. De mensen maken de OT.”

De OT301 is ontstaan toen het pand, waar voorheen de Amsterdamse Filmacademie zat, in 1999 werd gekraakt. Na vier jaar dreigde het pand gesloopt te worden, maar gelukkig kreeg de gebruikersvereniging de mogelijkheid om het te kopen. In 2006 was het geld na hard werken, knokken, lobbyen en met steun van het Triodos cultuurfonds, bij elkaar gesprokkeld om de OT301 veilig te stellen. Inmiddels is de OT niet meer weg te denken uit de Amsterdamse clubcultuur. En al achttien jaar houdt de onafhankelijke verenging zelfstandig haar broek op. Schmetz: “Je leest weleens in de krant dat ergens de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Dan staat iedereen op zijn achterste poten. Ik denk dan: wij bedruipen onszelf al jaren en dat werkt ook. Het is maar net hoe je de dingen wilt en doet.”

Geen poespas
Zeven dagen per week is de vereniging geopend. Het programma laat zich het best beschrijven als alternatief en underground. In de concertzaal past zo’n vierhonderd man: ideaal voor beginnende acts, maar ook sterkhouders als Jeff Mills en Marcel Dettmann hebben er gespeeld. Schmetz is samen met aantal collega’s verantwoordelijk voor de programmering, alleen ziet hij zichzelf niet als programmeur. “De OT heeft geen programmeurs in dienst, veel werken vrijwillig of voor een laag uurtarief. Ik zou ons eerder curatoren noemen; je zoekt als curator naar partijen die bij de OT passen en laat hun de avond verder invullen. Aan bandjes die hier willen spelen vragen we om ook het programma van de rest van de avond te verzorgen. Verder waak je ervoor dat er in een maand niet teveel van hetzelfde staat.”

Diversiteit in het programma staat bij de OT hoog in het vaandel, vertelt hij. “Het weekend is redelijk dansvloer gericht met techno, breakbeat, electro en house. Het doordeweekse programma is vaak met bandjes, en ook wat experimenteler, vertelt hij. “Dan zijn er ook theater- en dansvoorstellingen. Die balans is belangrijk. Soms programmeren we weleens dingen waar anderen zich van afvragen of we daar de tent mee voltrekken. Maar waarom moet de tent altijd vol staan? We willen programmeren wat we goed vinden, niet per se wat gegarandeerd succesvol is. Het is veel leuker om acts te boeken voordat ze een paar jaar later echt doorbreken.”

“Al die bullshit van dat je een businessplan moet hebben, dat je moet presteren en rendabel moet zijn. Creatieven moeten de ruimte krijgen”

Die no-nonsense mentaliteit mist Schmetz weleens in Amsterdam. “Er gebeurt hartstikke veel in Amsterdam. We hebben een rijk nachtleven met veel clubs. Amsterdammers zijn behoorlijk verwend me alle line-ups. Wat dat betreft hebben we niks te klagen. Alleen qua diversiteit gaat het er wel op achteruit. Waarom zijn er niet meer plekken waar meer experimentele programmering is? Bijna iedereen speelt op safe omdat het rendabel en winstgevend moet zijn.”

Amsterdam kende tien jaar geleden veel vrijplaatsen zoals de OT301, waar het verdienen van geld ondergeschikt is aan het uiten van creativiteit, experimenteren en talentontwikkeling. Maar in de alsmaar groeiende stad lijkt daar steeds minder plek voor, zegt Schmetz: “Al die bullshit van dat je een businessplan moet hebben, dat je moet presteren en rendabel moet zijn. Creatieven moeten de ruimte krijgen. Daarom zijn autonome zones als ADM, Ruigoord, OCCII, Plantage Dok en de OT301 zo belangrijk.”

Hij betreurt dan ook het beleid van de gemeente die zich weinig lijkt te bekommeren om de toekomst van vrijplaatsen en DIY-initiatieven. “Uiteindelijk is dat voor een stad als Amsterdam funest. Je krijgt daardoor een mono-cultuur. De nacht verliest daardoor diversiteit en uiteindelijk creativiteit.”

Tijdens Nacht voor de Nacht

Event: Ruiskamer

Line-up:
22:00 – 22:30: DJ Stefanoize
22:30 – 23:00: DJ Sicore
23:00 – 23:30: Rufus Baxendale
23:30 – 00:00: DJ Benjamin
00:00 – 00:30: DJ Klerezooi
00:30 – 01:00: Baptist
01:00 – 01:30: Colin301
01:30 – 02:00: Power vs Power
02:00 – 02:30: Teo
02:30 – 03:00: b2b2b

Tijden: 22:00 – 03:00
Leeftijd: 18+

Passe-partouts

Locatie

Overtoom 301, 1054 HW Amsterdam