Twann Rijven

Brengers van live art in Bitterzoet

Hij bracht een aantal jaar door aan de kunstacademie, maar was naar eigen zeggen te eigenwijs om die af te ronden. Twann Rijven begon na die tijd zijn eigen muzieklabel SuperCharger Records en had een paar losse baantjes, maar keer op keer kwam hij weer terug bij ontwerpen en kunst. De Amsterdammer vond daar uiteindelijk zijn plaats en werkte aan projecten voor onder meer McDonald’s en Heineken, “maar mijn hart maakt pas echt een sprong bij vrij werk”, vertelt Twann. “Vooral bij illustratieve dingen: het komt uiteindelijk toch weer neer op die kid die schetst in zijn blocnootje, haha!” Samen met zijn broer Tim Chezko gaat hij tijdens Nacht voor de Nacht aan de slag bij Bitterzoet, dus we zaten met Twann aan tafel om hem hierover uit te horen.

Wat doe je momenteel, commerciële projecten of ben je vooral bezig met vrij werk?
“Op dit moment design ik vooral voor grote klanten. Dit houdt mij creatief scherp en financieel onafhankelijk genoeg om vrij werk te kunnen maken en kritisch te zijn op freelance-opdrachten die mijn kant op komen. Ik ben zo dankbaar dat ik zo divers werk kan en mag maken. Het is ook echt cool om je artwork in een bushokje te zien hangen.”

Op welk project ben je het trotst?
“Dat vind ik lastig. Een aantal jaar geleden maakte ik dat artwork voor het feest I Love Vinyl, waar uitsluitend met vinyl de vetste tracks en stijlen aan elkaar werden gedraaid. In die serie zitten een paar van mijn favoriete designs waar ik zowel mijn tekenskills als designinzicht kwijt kon. Shout out naar Rob Manga, Mr. Mendel en Illco!”

“In de zomer heb je genoeg festivals om uit te kiezen en ook de restaurant-game is echt on point”

Wat zou je nog altijd willen doen?
“Ik wil komend jaar meer eigen werk maken en het liefst een toffe expo organiseren. Het lijkt me heel dope om wat meer voor de muziekscene hier te ontwerpen. Er gebeurt zoveel: Amsterdam barst van het talent op dj- en productiegebied. Het hardst is als je samen echt een serie neer kan zetten. Omdat ik ook veel met muziek heb gedaan, lijkt mij het ultieme project iets waar ik kunst, design, schrijven en muziek op een unieke manier kan combineren. Dat is echt het einddoel, haha!”

Goed om te horen dat je zo positief bent over het talent in de stad! Wat vind je van het nachtleven?
“Die is heel bruisend, dynamisch en divers. Er zijn elke week wel fantastische shows, gruwelijke feesten en nieuwe spots met ruime openingstijden te ontdekken. In de zomer heb je genoeg festivals om uit te kiezen en ook de restaurant-game is echt on point.”

“Dat rafelige randje van broedplekken als Ruigoord en NDSM is van essentieel belang voor de identiteit van Amsterdam”

Is er ook iets wat beter kan?
“Feesten mogen wat meer focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Originele concepten zijn vaak ver te zoeken; clubs spelen op safe. Dat is op de lange termijn voor niemand goed. Ik heb ook het gevoel dat het nachtleven veel terrein verliest op voormalige broedplekken als Westergas, Ruigoord en NDSM. Dat rafelige randje is van essentieel belang voor de identiteit van Amsterdam.”

Tijdens Nacht voor de Nacht ga je aan de slag voor Bitterzoet met Tim. Wat zijn jullie plannen?
“Samen maken we live art tijdens het feest JIGGY. Tim is een supergetalenteerde kunstenaar die mij door en door kent. We voelen elkaar goed aan en delen veel geschiedenis en interesses; daarom werken we vaak samen. Ik bewonder zijn werk enorm en als we live art doen, vullen we elkaar aan zonder veel woorden.”

Heb je al eerder werk gemaakt voor Bitterzoet?
“Ja, de afgelopen jaren deden we er vaker live art. Meestal met stift op de spiegels tijdens Break Ya Neck bijvoorbeeld. In de periode van 2006 tot 2009 gaf ik daar zelf het feest 15 MINUTES samen met Seven. Veel van mijn vroege flyers waren voor de club; ik ken Bitterzoet sinds het begin.”

Nacht voor de Nacht - Bitterzoet

 

Bitterzoet doet mee aan Nacht voor de Nacht.
Bekijk hier het programma.

Twann Rijven. Foto Raymond van Mil